Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Kampania edukacyjna "Pozory mylą, dowód nie"

Data publikacji 21.07.2011

Reaguj, gdy niepełnoletni kupuje alkohol, rusza kolejna edycja kampanii edukacyjnej "Pozory mylą dowód nie"                   

"Pozory mylą, dowód nie 2011 ", Pod takim hasłem Komenda Główna Policji i Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie od 2009 r. realizują kampanię edukacyjną, której celem jest zwrócenie uwagi sprzedawców i świadków sprzedaży w sklepach, że dorosły wygląd nie oznacza pełnoletniości upoważniającej do zakupu napojów alkoholowych. Zadaniem kampanii jest ograniczenie sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim oraz przeciwdziałanie spożyciu alkoholu w tej grupie wiekowej. Od początku lipca 2011 r. rusza kolejna edycja programu.

Tegoroczna odsłona ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Pozory mylą, dowód nie” ukierunkowana jest przede wszystkim na aktywizację środowisk lokalnych, zbudowanie szerokiego społecznego frontu sprzeciwu wobec sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim i koalicji na rzecz ograniczenia dostępności napojów alkoholowych w tej kategorii wiekowej. Celem strategicznym pozostaje przeciwdziałanie spożywaniu alkoholu przez niepełnoletnich. Kampania „Pozory mylą, dowód nie 2011” opiera się na aktywizowaniu środowisk lokalnych chcących zapobiegać piciu przez nieletnich. Jednym z tego typu działań jest dystrybucja pakietów edukacyjno - informacyjnych do urzędów gmin oraz gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, a za ich pośrednictwem do organizacji społecznych, które mogłyby aktywnie włączyć się realizację programu. W zestawie znajdą się ulotki, plakaty oraz naklejki informujące o tym, że dany punkt nie prowadzi sprzedaży alkoholu niepełnoletnim, film szkoleniowy edukujący sprzedawców jak reagować na próby zakupu alkoholu przez małoletnich oraz stosowane przez nich w takich przypadkach sztuczki, a także broszura dla rodziców omawiająca ogromną rolę wychowania w rodzinie w przeciwdziałaniu sięgania po alkohol przez małoletnich. W dotarciu do adresatów kampanii w całej Polsce pomogą funkcjonariusze Policji, którzy będą również monitorować przebieg działań w sklepach. W ramach kampanii uruchomiona została infolinia 0801 066 366 oraz strona internetowa www.pozorymyla.pl, na której dostępne są wszelkie dokumenty i informacje z nią związane. Gminy i organizacje mogą też za ich pośrednictwem zgłaszać swoje uczestnictwo. Takie zgłoszenie jest ponadto równoznaczne z udziałem w konkursie „Odpowiedzialna Gmina 2011”. W jego ramach wyłonionych zostanie dziesięciu uczestników, którzy kampanię zrealizowali najpełniej, najbardziej kompleksowo i – w szczególności - z wykorzystaniem własnych inicjatyw, wykraczających poza standardowe działania. Kampania „Pozory mylą, dowód nie 2011” będzie również wsparta poprzez kampanię edukacyjną w mediach.

Obowiązujące w Polsce przepisy prawa zakazują sprzedaży napojów alkoholowych osobom, które nie ukończyły 18 roku życia. Łamanie tego zakazu jest przestępstwem. Popełniającemu je sprzedawcy, a także właścicielowi sklepu, grozi kara grzywny, orzeczenie przepadku napojów alkoholowych – nawet wówczas, gdy są własnością kogoś innego, np. hurtowni lub producenta, a także odebranie zezwolenia na sprzedaż lub podawanie alkoholu. Jednocześnie „Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi” daje sprzedawcom instrumenty skutecznej kontroli prób zakupu alkoholu przez niepełnoletnich. Jej art. 15 ust. 2 stwierdza jednoznacznie: „w przypadku wątpliwości co do pełnoletniości nabywcy sprzedający lub podający napoje alkoholowe uprawniony jest do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy”. Niestety w praktyce sprzedawcy zbyt rzadko korzystają z ustawowych możliwości sprawdzania dokumentu tożsamości młodych ludzi kupujących alkohol. Z jednej strony wynika to z nastawienia na osiąganie finansowego zysku, bez względu na potencjalne koszty społeczne, z drugiej zaś z braku dostatecznie wyraźnej i stanowczej dezaprobaty społecznej dla tego typu praktyk, reakcji dorosłych na alkoholowe zakupy małoletnich. Dlatego tak ważne jest – poza edukacją samych sprzedawców - zaangażowanie w kampanię „Pozory mylą, dowód nie” możliwie szerokiej koalicji organów władzy samorządowej, lokalnych organizacji społecznych oraz rodziców. – mówi insp. Michał Czeszejko-Sochacki Dyrektor Biura Prewencji Komendy Głównej Policji.

Powrót na górę strony