Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Chciała sprzedać lodówkę - straciła ponad 5000 złotych

Data publikacji 29.04.2022

Oszuści nie próżnują. Przestępcy, aby wyłudzić pieniądze, wykorzystują często portale sprzedażowe oraz komunikatory internetowe. W ubiegłym tygodniu w ten sposób 39-letnia hajnowianka straciła ponad 5000 złotych. Kobieta została oszukana podczas sprzedaży lodówki.

Policjanci każdego dnia dostają zgłoszenia dotyczące oszustw, do których dochodzi podczas internetowych transakcji kupna-sprzedaży. W ubiegłym tygodniu ofiarą oszustów padła 39-letnia mieszkanka Hajnówki. Kobieta na jednym z portali ogłoszeniowych wystawiła na sprzedaż lodówkę. Pół godziny później poprzez popularny komunikator skontaktował się z nią potencjalny klient. Poinformował kobietę, że kupi wystawiony przez nią przedmiot, opłaci przesyłkę kurierską i prześle jej link z potwierdzeniem. 39-latka kliknęła w przesłany link sądząc, że wchodzi na stronę internetową firmy kurierskiej. Następnie, wybrała tam ikonkę swojego banku i próbowała zalogować się do konta. Strona, do której została przekierowana, była łudząco podobna do prawdziwej strony banku 39-latki. Tam kobieta natrafiła na problemy techniczne. Mimo kilku podjętych prób, nie mogła zalogować się do swojego konta. Oszust namówił 39-latkę, aby poprzez czat na stronie "banku" skontaktowała się z rzekomą obsługą klienta. Podczas tej rozmowy hajnowianka podała fałszywemu pracownikowi banku numer swojej karty płatniczej. Kiedy kobieta sprawdziła swoje konto okazało się, że z jej rachunku zniknęło 5300 złotych. Środki zostały wyprowadzone przez oszustów w trzech transzach.

Jak uniknąć oszustwa?

  • Nie klikaj w nieznajome linki do stron;
  • Zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz i na jaką kwotę;
  • Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych;
  • Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów;
  • Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory;
  • Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce;
  • Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, nie są napisane poprawną polszczyzną;
  • Nie podawaj numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2, który jest nadrukowany obok podpisu;
  • Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostaje z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
  • Każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinno wzbudzić naszą czujność.

Co robić, gdy zostaniesz oszukany?

  • Koniecznie skontaktuj się ze swoim bankiem.
  • Poinformuj Policję.

Policjanci apelują o rozwagę i ostrożność w podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych.

Powrót na górę strony