Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

MYŚLAŁ, ŻE POŻYCZA PIENIĄDZE KOLEDZE, A STRACIŁ 500 ZŁOTYCH

Data publikacji 16.03.2023

Cyberprzestępcy podszywając się pod właścicieli kont społecznościowych, wysyłają do ich znajomych wiadomości z prośbą o kody BLIK. W ten sposób mieszkaniec gminy Czeremcha stracił 500 złotych. Myślał, że pomaga koledze. Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść oszustom.

Do hajnowskich policjantów zgłosił się 24-letni mieszkaniec gminy Czeremcha. Mężczyzna poinformował policjantów, że został oszukany przez osobę podszywającą się pod jego znajomego. Jak ustalili mundurowi, ktoś włamał się na konto społecznościowe kolegi zgłaszającego, a następnie podając się za niego, poprosił za pośrednictwem komunikatora o pożyczkę. 24-latek chciał zweryfikować prośbę kolegi w rozmowie telefonicznej. Ten jednak wtedy nie odebrał. Mieszkaniec gminy Czeremcha nie zastanawiając się dłużej wygenerował kod BLIK i przesłał go, jak sądził, koledze. Po chwili, nie czytając informacji o miejscu wypłaty środków, zatwierdził operację w aplikacji bankowej. Następnie z profilu kolegi otrzymał kolejną prośbę o podanie kodu BLIK. W tym przypadku, po przesłaniu kodu, zwrócił uwagę na miejsce wypłaty pieniędzy. Miała ona nastąpić w bankomacie na terenie województwa zachodniopomorskiego. Wtedy 24-latek domyślił się, że ma do czynienia  z oszustem i nie zatwierdził operacji. W wyniku oszustwa mieszkaniec gminy Czeremcha stracił 500 złotych.

Ostrzegamy! Często stosowaną przez oszustów metodą jest podszywanie się pod znajomych na portalach społecznościowych i zwracanie się z prośbą o pilną pożyczkę. Przestępcy proponują łatwy sposób przelania gotówki poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Przekazany kod wystarczy, by sprawca mógł natychmiast wypłacić pieniądze. Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom.

Aby nie paść ofiarą oszustów radzimy:

  • weryfikować tożsamość osób, które wysyłają do nas wiadomości z prośbą o pożyczkę. Najpierw skontaktujmy się z nimi telefonicznie i upewnijmy się, czy faktycznie to oni potrzebują tego rodzaju pomocy,
  • nie kierujmy się pośpiechem, lecz zdrowym rozsądkiem,
  • pamiętajmy również o stosowaniu silnych haseł, które zawierają małe i duże litery, cyfry oraz znaki specjalne,
  • dodatkową ochroną naszego konta może być dwuskładnikowe uwierzytelnienie. Wybierając pytania bezpieczeństwa wybierzmy hasło trudne do odgadnięcia, na które tylko my znamy odpowiedź. Pamiętajmy również o tym, aby nigdy nie zapisywać hasła w przeglądarce internetowej.

 

Powrót na górę strony