Aktualności

BĄDŹ CZUJNY! UWAŻAJ NA OSZUSTÓW WYŁUDZAJĄCYCH KODY BLIK!

Data publikacji 02.10.2024

Blisko tysiąc złotych straciła 33-letnia mieszkanka powiatu hajnowskiego, która została oszukana przez osobę podającą się za pracownika banku. Oszust wmówił kobiecie, że jej pieniądze na koncie są zagrożone i niezbędnym do zablokowania rachunku bankowego jest podanie kodu BLIK. Przestępcy wykorzystują telefoniczne połączenie głosowe z potencjalną ofiarą i podając się za osobę reprezentującą bank, wyłudzają nasze dane wrażliwe, namawiają na wygenerowanie czeki/blik, bądź nakłaniają nas do wykonania przelewu naszych środków na wskazany rachunek bankowy.

Obecnie bardzo częstym sposobem dokonywania przestępstw jest wykorzystywanie połączenia telefonicznego z potencjalną ofiarą, która w trakcie rozmowy jest przekonywana, że rozmawia z pracownikiem banku lub osobą reprezentującą inną instytucję finansową. Często wykorzystywany jest do tego spoofing telefoniczny, czyli popularne oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę. Przy wykorzystaniu konkretnych rozwiązań technologicznych dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego.

Do 33-letniej mieszkanki powiatu hajnowskiego zadzwoniła osoba podającego sie za pracownika firmy udzielającej pożyczek. W rozmowie poinformowała ją, że na jej dane ktoś złożył wniosek o kredyt i jej pieniądze są zagrożone. Po chwili otrzymała kolejny telefon, w którym rozmówca podawał się za pracownika banku. Oszust poinformował kobietę, że niezbędnym do zablokowania jej konta bankowego, aby chronić znajdujące się na nim środki, jest podanie kodu BLIK. Po przekazaniu "pracownikowi banku" kodu BLIK, z konta poszkodowanej ktoś wypłacił z bankomatu blisko tysiąc złotych.

Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności przy podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych! Pracownicy banków nigdy nie informują o zagrożonych pieniądzach i nie żądają od klientów podania loginu, hasła i kodów autoryzacyjnych. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować Policję, dzwoniąc pod numer 112.

Ponadto przypominamy, że w celu uwiarygodnienia kontaktu oszuści potrafią na telefonie ofiary wyświetlić numer telefonu lub nazwę instytucji, np. Policja czy Bank! Dlatego, w przypadku otrzymania takiego telefonu, należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby.

Powrót na górę strony