Europejski Dzień Seniora
W dniu 20 października obchodzony jest Europejski Dzień Seniora, natomiast 14 listopada Ogólnopolski Dzień Seniora. Daty te mają na celu uświadomienie społeczeństwa o potrzebach osób starszych takich jak poczucie bezpieczeństwa, opieki, godnego traktowania. Seniorzy ze względu na doświadczenie życiowe, troskę, oddanie, chęć bycia potrzebnym, są wykorzystywani, często przez bliskie im osoby, ale też coraz częściej padają ofiarą oszustw.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) za początek starości uznaje 60 rok życia. Wyróżnia w niej trzy zasadnicze etapy od 60 – 75 r.ż. – wiek podeszły (tzw. wczesna starość), od 75 – 90 r.ż. – wiek starczy (tzw. późna starość), od 90 r.ż. i powyżej – wiek sędziwy (tzw. długowieczność). Z wiekiem pojawia się więcej chorób i dysfunkcji, które mogą powodować szereg ograniczeń bądź nawet zagrożeń dla osób starszych. Niektóre z chorób powodują np. zaniki pamięci, osłabienie sprawności umysłowej, w szczególności pamięci krótkotrwałej, nasilające się trudności w samodzielnym radzeniu sobie z codziennymi czynnościami, utrata zdolności poznawczych oraz umiejętności związanych z codziennymi zajęciami. Takim osobom konieczne jest zapewnienie wsparcia i ochrony przez bezwzględnymi oszustami.
Przestępcy wykorzystują wiele metod do wyłudzania pieniędzy od osób starszych. Najpopularniejszymi oszustwami, jakimi posługują się przestępcy są metody na tzw. „wnuczka” wykorzystując w ten sposób naiwność, litość, troskę oraz miłość do bliskich oraz metodę na „policjanta” wierząc w „akcje policyjne”.
SENIORZE!!! UWAGA !!!
1. Nie ufaj osobom, które proszą o pieniądze - Tak działają oszuści!
2. Nie mów, ile pieniędzy posiadasz w domu i na koncie bankowym.
3. UWAGA! Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, tzw.
„akcjach policyjnych”.
4. POLICJA nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy w celu zabezpieczenia ich przed
utratą. Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.
5. Nie ulegaj presji czasowej jaką wywiera telefoniczny rozmówca.
6. Nie podawaj danych osobowych, numerów kart płatniczych, numerów PIN, haseł do logowania, kodów sms do elektronicznych operacji finansowych.
Szanowni Państwo! Mam nadzieję, że tych kilka podstawowych rad przyczyni się do wzrostu Waszego bezpieczeństwa, a także zwiększenia czujności chroniącej przed działaniami przestępców.
Gdy nie mamy pewności, kto do nas dzwoni, a pojawia się podejrzenie, że może to być oszustwo należy rozłączyć rozmowę! Skontaktować się telefonicznie z osobą bliską, celem potwierdzenia danego zdarzenia, a wszelkie próby wyłudzenia oraz oszustwa należy zgłaszać w najbliższej jednostce Policji dzwoniąc na numer 112 lub telefon do najbliższej komendy Policji lub zgłosić osobiście w najbliższej jednostce.